אימון שרירי ליבה



בשנים האחרונות נפוץ טרנד סביב המילה הזאת, "אימון שרירי ליבה", אבל מה בדיוק זה אומר?

והאם זה באמת כל כך נחוץ? ואם כן, מה היא הדרך הנכונה להתייחס לזה?


אז קודם כל, מהם בכלל שרירי ליבה?


אני חושב שאנשים שונים מתכוונים לדברים שונים כשהם אומרים "שרירי ליבה", אבל לרוב הכוונה היא לשרירים הנמצאים במרכז הגוף, קרי שרירי הבטן ושרירי הגב העמוקים, ויש שמוסיפים לכך גם את מה שנקרא "שרירי רצפת האגן".

אבל כעיקרון זאת הגדרה שרירותית ולא ממש ספציפית, אז נכנס מעט לעומק העניין.


שרירי הבטן


לבטן 4 שרירים עיקריים:


ישר בטני – Rectus Abdominis


השריר השטחי ביותר בין שרירי הבטן, תחילתו בתחתית האגן בעצם החיק (pubic) והוא נתפס הלאה במספר מקומות לאורך הבטן ועד לצלעות 5-7.

תפקודו העיקרי כפיפה בעמוד השדרה, הוא מסייע בסיבוב אגן לאחור (PPT), מסייע בנשימה ובהחזקת הבטן והאיברים הפנימיים במקומם - החזקת הלחץ התוך-בטני.


האלכסוניים - Obliques


שרירי הבטן האלכסוניים כוללים 2 קבוצות שרירים - האלכסוניים הפנימיים והחיצוניים.

מבלי להיכנס יותר מדי לדקויות, האלכסונים כשמם כן הם, פרושים לצידי הבטן, מתחת לשריר הישר בטני, נתפסים מאזור צידי האגן ועד לצלעות במספר מיקומים, החיצוניים הם השכבה העליונה ותחתם הפנימיים.

האלכסונים מבצעים כפיפה בעמוד השדרה, ממש כמו הישר בטני, אך גם רוטציה לצדדים, וכן את כל השילובים האפשריים ביניהם - כמו כפיפה לצדדים (נכון, כשאנחנו עושים כפיפות בטן לצדדים - זה בדיוק מה שזה).

כמו כן גם הם מסייעים לנשימה והחזקת הלחץ התוך-בטני.


הרוחבי - Transverse Abdominis


שריר הבטן הרוחבי הוא השריר העמוק ביותר מבין שרירי הבטן, וצורתו היא כעין חגורה המקיפה את כל חלל הבטן והאיברים הפנימיים.

השריר הזה לא מבצע תנועות, אלא רק שומר על הלחץ התוך בטני ומסייע לנשימה בלבד.


שרירי הגב


מה שנקרא אצלנו "גב" הוא למעשה מערכת מורכבת ביותר, וגם פה קיים בלבול רב בנושא. ננסה לעשות קצת סדר.


רחב גבי - Latissimus Dorsi


השריר הזה הוא השריר הגדול ביותר בגב, ומאחד הגדולים ביותר בגוף.

הוא מתחיל את אחיזתו מאזור אמצע הגב, החל מחוליות T-5 (אזור השליש העליון) ועד למטה, כאשר בכל אזור זה הוא מחובר