אימוני כוח ככלי לטיפול בפציעות, מחלות וכאבים



הגורמים לכאב עשויים להיות רבים ומגוונים. הגוף הוא מכונה מורכבת, ובתחום הטיפול בכאב עדיין רב הנסתר.

עם זאת, אנחנו יודעים לומר שאימוני כוח המבוצעים כראוי – תרגילים ועצימות המותאמים למתאמן וסוג הפציעה/פתולוגיה – יעילים מאוד בהפחתת ואף העלמת הכאבים והגורם להם במקרים רבים.

הכיצד?

על קצה המזלג, מערכת התנועה של הגוף מורכבת מעצמות השלד, השרירים המניעים את האיברים, הגידים המחברים שריר לעצם, רצועות המחברות עצם לעצם, ורקמות סחוס שונות המשמשות להקטנת החיכוך, שיפור יעילות מכאנית ובלימת זעזועים (יש עוד אלמנטים, אך זאת התמונה הכללית).

את השרירים מפעילים העצבים, הם חלק ממערכת העצבים ההיקפית. בכיוון אחד > הם שולחים מהמוח את הפקודה לאיבר, ובכיוון השני < הם שולחים תחושות מהאיבר למוח.

מה גורם לכאב?

הגורם יכול להיות אחד או יותר מהגורמים הבאים:

  • נזק לרקמה – למשל, קרע כזה או אחר בשריר, גיד, רצועה או סחוס.

  • דלקת באזור (עלולה גם היא לבוא כתגובה לנזק ברקמה).

  • לחץ עצבי – חריגה מבנית (כמו למשל דיסק בולט או פרוץ), או דלקת הבאה בעקבותיה ועלולה ללחוץ על העצב.

  • גורם נפשי או אחר, ובגורמים האחרים לא נעסוק במאמר זה.

איך אימון כוח יכול לעזור?

  1. חיזוק השריר

שיפור כוח השריר יוריד עומס משאר רכיבי המפרק. כלומר, אם הפגיעה נמצאת בעצם, ברקמת הסחוס (לסוגיה), ברצועה או אפילו בגיד (לפעמים) – חיזוק השריר עשוי להוריד מהם את העומס. אם ישנו לחץ על עצב באזור – חיזוק השריר עשוי למנוע את הלחץ.

  1. סימטריה ונקודות חלשות

פעמים רבות הגורם לפציעה הוא חולשה של שריר מסוים, או אי-סימטריה (בכוח) בין השרירים השונים באותו המפרק. אימון מתאים יכול לפתור בעיות אלו, כלומר יחזק את הנקודות החלשות, יוביל לחוזק המתאים ביחס נכון לכל שריר המעורב בתנועה, וישפר את היעילות המכאנית בתנועה.

  1. שיפור טווח תנועה

בעבודה נכונה אנחנו מוודאים ששיפור הכוח מתבצע לכל טווח התנועה, וכך מגנים על המפרק מפציעה עתידית. מכיוון שפציעות רבות קורות דווקא בסוף טווחי התנועה השונים – יש לכך חשיבות רבה.


ישנם עוד דרכים בהם אימוני כוח מונעים כאב או פציעה עתידית ואף מטפלים בכאב קיים, אך אין כאן המקום להאריך.


חשוב להבהיר: לרוב, נתחיל מטיפול בכאב ובדלקת, ורק אחרי ירידה משמעותית בשניהם נוכל להתחיל אימון כוח לאזור.

עוד חשוב להבהיר, אנחנו לעולם לא נעבוד אל תוך הכאב (כשהתנועה בתרגיל גורמת את הכאב הפתולוגי), אלא אך ורק מסביבו.


מאמר זה אינו מחליף שום טיפול ו/או ייעוץ רפואי כזה או אחר כאשר נדרש.

אבי ישראלי – מאמן כושר, תזונה ובריאות